Merülj el, hogy kiemelkedhess!

Credo a tanulás hatékonyságáról

rajztanfolyamNem mindegy, hogy heti egy órát vagy napi 10 órát foglalkozol valamivel!
Ha nincs elmélyülés, nincs igazi fejlődés.

Ezért lehet többet fejlődni egy három napos intenzív rajztanfolyamon, mint 12 év rajzóráin (30 óra v. 500 óra).

 

A nyelvtanulás terén is látványos, hogy bizonyos intenzitás alatt nincs igazán foganatja, míg az intenzív nyelvtanfolyamok résztvevői nagy haladásról számolnak be.

Tehát az én felfogásom, a mintegy 18 év tanulás, számtalan vizsga, egyéni tanrendek,  sokévnyi tanítás és vizsgáztatás után:
Úgy a leghatékonyabb tanulni, ha elmélyedünk.
Sőt, ha saját kútfőből alkotunk, legyen az rajz, szobor, írás, tervezés, az is akkor az a leghatékonyabb, ha elmélyedünk benne (lásd Csíkszentmihályi flow-elméletét).

Magas, profi szintet manapság már csak szűk területre összpontosítva lehet elérni. Gondoljunk akár a sakkra, zenére, sportra…
Yehudi Menuhint hároméves korában annyira lenyűgözte a hegedű hangja, hogy születésnapjára hegedűt kért ajándékba – és egy tanárt. Tízéves korára nemzetközi hírű előadóművész lett belőle.

Forrás: jegy.hu
Forrás: jegy.hu

Amikor felvették Sebestyén Mártát a Képzőművészeti Főiskolára, a rektor azt mondta neki: „ Nézze, nagyon sok tehetséges grafikus és festőművész van, de úgy, mint Mártika nem énekel senki. Azt javaslom, hogy egy dologra koncentráljon, bár mi boldogan hallgatnánk itt is magát.” „Ez eldöntötte a sorsomat. Hálás vagyok a bölcs tanácsért.”-vallja Sebestyén Márta.

Az elmélyedés másik buzdító példája Gilbert Kaplan, aki 40 évesen kezdett el vezényelni tanulni, mert egy bizonyos mű annyira magával ragadta. Bővebben

A sokféle tantárgy tanulása óhatatlanul sekélyessé  tesz.
Kazinczy Ferenc figyelmeztetése már a középiskolában megragadott:
“Mi szerfelett sok részre osztatik önmaga kicsinységében enyészik el.”

„A kvázi sokoldalúság hozza létre a semmioldalúságot.” (Mezei András)

„Aki mindenütt ott van, sehol sincs.” (Seneca)

Az átütő eredményekhez és a látványos haladáshoz mindenképpen azt ajánlom, hogy ne oszd meg egyszerre  túl sok fele az erődet, idődet. Érj el egy kitűzött célt, aztán haladj a következő felé! Persze az iskolai menetben ez nem ilyen egyszerű, de azért van több tanács, ami sokféle tanulnivaló esetén is segít.

Hatékony tanulást és igazi fejlődést kívánok!saroltaportre

Földiné Sz. Sarolta
tanár, önismeret- és tanulás tréner

 

 

 Felhasznált Irodalom: Istenadta, Vallomások tehetségről és felelősségről, Heti Válasz Kiadó, 2011