Kérdezz!

Hány kérdést teszel fel egy nap az iskolában? Ugye, nem sokat? Pedig kiskorodban biztos sokat kérdeztél. Egy vizsgálat szerint egy négyéves óránként kb. 26 kérdést tesz fel otthon, ahol a szülő beszélgető partnere.

kerdojel imkid com2A kérdezés megnyitja a fejünket az új dolgok befogadására. A kérdezés belőlünk indul ki és a választ is könnyebb megjegyeznünk, hisz egyből van mihez kötnünk. A megjegyzés szempontjából nagyon fontos, hogy ne lógjon valami csak úgy a levegőben. A kérdezés közben aktívak vagyunk, részt veszünk a folyamatban. Szóval a kérdezés kulcsfontosságú a tanuláshoz.

Az lenne az ideális, ha a tanárok nagy teret adnának a diákok kérdésfeltevéseinek és motiválnák őket erre. Ha ez nincs is így, akkor is tehetsz fel kérdéseket, még lehet örülni is fog a tanár, hogy valakit érdekel a téma. Mindenesetre az otthoni tanulás során is jól hasznát veheted, ha kérdéseket teszel fel.

Önkérdező módszer:
Megfogalmazhatod, mit is akarsz megtudni. Összeírhatod az összes kérdésedet, ami csak a témához felmerül benned. Aztán összeállíthatod, kikeresheted rá a választ.
A kérdések megválaszolása a megértés és emlékezés ellenőrzésé is jó módszer.

Kérdező képesség fejlesztése
Ha gyakorlottak vagyunk a kérdésfeltevésben, többet látunk, többet gondolunk és
többet tanulunk bármelyik tárgyból vagy az élet bármely területéről.”

A tapasztalat bővülésével a kérdezés minősége javul, és mennyisége tovább gyarapodik.

MIRE LEHET RÁKÉRDEZNI?
1. tulajdonságok
Mi ez? Hogy néz ki?
Milyen színű/ a formája/szerkezete/tapintása/szaga/hangzása?
Miből van? Megváltoztatták, javították?
Kora? Értéke?
2. Keletkezés, eredet
Honnan való?
Hogyan és ki készítette?
3. Felhasználás
Milyen célból készült?
Hogyan lehet felhasználni?

Irodalmi mű esetén ilyen irányban kérdezhetsz:
Ki? Miért? Hol? Hogyan? Kinek? Mikor?
Mi a fő mondanivalója, tanulsága?
Mik a fő fordulópontok?
Milyen (irodalmi) eszközöket használ?

Felhasznált irodalom: Robert Fischer: Hogyan tanítsuk gyermekeinket tanulni? (Műszaki Kiadó, Bp. 2008)