Hogyan tanuljunk könyvből?

keson tanul rgbstock1. A könyv áttekintése
Először lapozzuk át, ismerkedjünk a tartalmával, a fejezetcímekkel. Így képet kapunk a könyv felépítéséről és anyagáról.
Konkrét fejezet tanulásakor is először fussuk át az egészet. A címek, alcímek lényeges és hasznos információk. (A tankönyvet nem szabad regényként olvasni, a címeket szinte figyelemre se méltatva.)

2. Kérdésfeltevés
A kérdezés lényege, hogy elvezessen az anyag fő gondolatához. Az aktivitással és gondolkozással járó kérdésfeltevés nagyban segít az új anyag megjegyzésében. A szerző kérdéseit is jó átolvasni, főleg ha a vizsgakérdésekre adnak példát.

3. Figyelmes olvasás
A legtöbb tankönyv tartalmát „meg kell emészteni”, tehát nem elég passzívan elolvasni. Jöjjön hát a figyelmes, aktív olvasás, mely során arra kell törekedni, hogy a fő gondolatokat és fontos részleteket kikeressük, a fontos kifejezéseket megjegyezzük.
A grafikonok, táblázatok, ábrák olvasását, értelmezését se hagyd ki!

4. Felmondás
A lecke felmondása régóta ismert módszer. A könyvek megjelenése előtt főleg így gyakoroltak. A megértésen legyen a hangsúly, a saját szavakkal való megfogalmazáson, ne a gépies ismétlésen. A felmondás az emlékezet próbája! Visszaemlékszünk a fő gondolatokra? Olvasás közben időről időre állj meg és mond el a fejezet lényegét a saját szavaiddal. A felmondás első olvasáskor és ismétléskor egyaránt hasznos.

5. Ismétlés
Ha az áttekintés, kérdésfeltevés, az aktív olvasás és felmondás fázisait komolyan elvégezted, nem okoz majd gondot az ismétlés.
A legtöbb diák a vizsgáig vár az ismétlésre. A jegyzetek újraolvasását azonban jobb minél korábban megejteni. A vizsga előtt több ismétlés is szükséges, hogy tényleg rögzüljön az anyag.

Forrás: James és Ellin Deese, Hogyan tanuljunk? (Panem, 1992)
Tanuljunk, de hogyan? (Nemzeti Tankönyvkiadó)