A tanulás receptje 10 pontban

TT 2Egy osztrák pszichológus professzor írt  a  tanulási praktikákról egy kis füzetet. Ingyen letölthető az oldalunkon. Itt az összefoglaló utolsó fejezetét olvashatod.

Prof. Dr. Giselher Guttmann

A TANULÁSA RECEPTJE 10 PONTBAN

1. Lényeges információ keresése

Mielőtt elkezdjük feldolgozni az új anyagot, először ki kell keresnünk azokat a lényeges információkat, amelyeket meg akarunk jegyezni. Ez a lépés különböző nehézségű lehet, az adott anyag függvényében. Egy tényszerű szaktárgy esetében több gondolkodásra lesz szükség a lényeg kiemeléséhez, mint például szótanulásnál.

2. „Főcím-alkotás“

Ezeket a lényegi információkat aztán úgy kell összeállítani, hogy az egyes adagok ne terheljék túl a rövidtávú memóriánkat: azaz nem több, mint 7 egység hosszú ill. 10 mp alatt felmondható. Ezek a „szalagcímek” jelentik a nyersanyagot, amit meg kell jegyeznünk.

3. Tanulás előtt “ürítsük ki” a fejünket!

A tanulást megfelelő időpontra tegyük, ne közvetlenül egy kiadós evés után, testi megterhelés után vagy (kellemes vagy kellemtelen) izgalom után fogjunk hozzá. A jó teljesítőképesség eléréséhez végezzük el az izometriás-gyakorlatokat és legyünk egy rövid ideig ellazult állapotban, amely során minden zavaró gondolatot és vágyat félreteszünk.

4. Az 5–10-20-perces program

Amikor visszatértünk a magas koncentrációjú állapotba, vegyük elő az első lényeges információt. Ha különösen makacs dologról van szó, melynek a megjegyzése rendkívül nehéz, akkor végezhetünk vele egy „optimális tanulási programot”, mely során az adott információt egy órán belül háromszor átismételünk, Minden egyes ismétlésnél 5-5 intenzív „tanulópercet” szánunk neki, s egyre hosszabb időt hagyunk eltelni az ismétlések között, először 5, majd 10, és végül 2O percet.

5. Sakktábla tanulás

Nem minden tartalom méltó a fenti különös bánásmódra. Az egyszerű tanulás során se időzzünk túl sokat ugyanazon a területen (irányadó idő kb. 10 -15 perc). Minden egymás után következő munkafázisban átugrunk egy másik, az előzőtől eltérő területre. Hasznos az a váltás is, ha sok tanulást igénylő rész után más, nem tanulás-központú munka következik (pl. házi feladatok megoldása). Ezt a sakktábla-módszert természetesen az 5 – 10 – 20 programban is betartjuk és az időközöket lehetőleg eltérő anyaggal töltjük ki.

6. Az alkotói szünet

Minden tanulási szakasz után jó beiktatni rövid lazítószünetet. Ez látványosan segíti az éppen megtanult tartalom megjegyzését, még akkor is, ha csak fél percre kapcsolunk ki! Minél zavartalanabbul zajlik ez a szünet, annál hatékonyabb az emlékezet-serkentő hatása.

7. Az esti ismétlés

A különösen nehéz tanulnivalókat írjuk fel egy cédulára, amit magunkkal viszünk az ágyba.

Elalvás előtti utolsó szellemi aktivitásként még egyszer vegyük át a papíron szereplő tanulnivalót, így igazán hatékonyan tudjuk megjegyezni.

8. Képzeletbeli rajzolás

Különösen nehezen megjegyezhető anyag esetén úgy segíthetjük ki magunkat, hogy kigondolunk egy lehetőleg szemléletes, képes illusztrációt. Nem kerül nagy fáradtságba és nem kell nagy leleményesség ilyen képzeletbeli rajzok kitalálásához, viszont segítségükkel villámgyorsan kitörölhetetlenül megjegyezhetjük a megtanulandó anyagot.

9. A tanulókártyák

Ha nagy mennyiségű információt kell megtanulni – például idegen szavakat vagy egy átfogó szakterületet érintő sok tényt – jól alkalmazhatók a tanulókártyák. Különösen akkor segítenek a kártyák, ha saját magunk készítjük el azokat személyes igényeink szerint. Az első rekeszben lévőket legalább naponta háromszor át kell vennünk. Azonban a hátsó rekeszeket is át kell nézni időnként, ügyelve, hogy be ne csapjuk magunkat és ha mégse megy valami, szükség esetén újra előre kell sorolni egyes kártyákat.

10. Alakítsd tanulási módszered igényeid szerint!

Az összes tanács csak akkor lesz hatékony, ha átgondoltuk azokat, felfogtuk az értelmüket és gyakorlati alkalmazásuk szokásunkká válik. Bizonyos idő elteltével mindenki személyes igényei szerint alakít ki magának saját tanulási programot.

Valaki talán a rövid lazító szüneteket fogja inkább alkalmazni, más az 5 -1O -20-perces program merev rendjét részesíti előnyben, míg megint más a tanulókártyákat fogja a legkülönbözőbb területeken buzgón használni.